Beszorult ajtó kinyitása
Történt egy szép napon hogy a vezető oldali ajtómat nem lehetett semmilyen módon kinyitni, sem kulccsal, sem gombbal, sem pedig a kilincsekkel, sőt, még a központi zár is folyton visszazárt mivel az első ajtó egyfolytában azt jelezte, hogy zárva van. Szükségmegoldás ugye az, hogy beszállunk a másik oldalon, de ez hosszútávon nem működik. Hazaérve elkezdtem keresgélni az Etzold-féle könyvben illetve a szerviz kézikönyvben, de sehol nem találtam érdemleges infót. Ebben sajnos még a fiatbravo.hu sem tudott segíteni, ekkor határoztam el, hogy megszerkesztem eme leírást. Hosszas keresgélés után akadtam rá egy hasonló témára a fiatmareaclub.com-on. Onnan eredt az ötlet: valahogy az ablak mellett kell benyúlni egy dróttal és valamit megpiszkálni, hogy kinyíljon a zár. Nehezíti a dolgot, hogy csukott ajtónál nem lehet teljesen leszedni az ajtókárpitot. Első lépésben, hogy könnyen hozzáférjek mindenhez én kivettem a vezetőülést. Csak 4 csavar, de utána sokkal könnyebb a dolgunk, nem kell átmászkálni a jobb oldalról, csak kinyitjuk a hátsó ajtót és máris helyben vagyunk. Utána pedig vegyük le a belső kilincset (alul van benne két kis imbusz fejű csavar) és az elektromos ablakemelő kapcsolóit. Következik a kárpit:
Ezen a képen bekarikáztam hogy mely csavarokat kell kivennünk, és X-el jelöltem amikhez sajnos nem férünk hozzá. Az alsó 3 csavar csillag, a másik kettő pedig imbusz. Ha kint vannak a csavarok, feszítsük le a kárpitot amennyire tudjuk, majd szedjük le a fóliát. Ezek után szereljük le a belső kilincs tartókonzolját (2 darab 10-es anya és egy 10-es csavar), akasszuk ki belőle a drótot.
Vegyük ki a képen látható fekete műanyag védőt, először csavarjuk ki a csavart (10-es kulccsal) majd a jobb oldali pöcköt nyomjuk be, utána már csak a kábelköteget kell belőle kiakasztani. Ha ez is megvan akkor már szemre tudjuk vételezni magát a zárat is.
Ezen a képen zárva, a következőn pedig mikor húzom a kilincset:
Innen kezdődik a nehezebbik rész, át kell szellemülnünk autótolvajba :P Először is keressünk egy alkalmas „szerszámot”
Fénykorában ez is egy ajtóban szolgált, de bármilyen hasonló, kemény és acélos drót megfelel, a lényeg hogy elég hosszú legyen és a végét kb. 3-5 mm-re hajlítsuk be. Ha ez megvan, engedjük le az ablakot és vegyük ki a belső gumit mellőle. Itt fogunk majd behatolni.
Nézzünk be a lyukon, vezessük be a drótot ahová a jel mutatja:
Húzzuk meg a kilincset teljesen, és mikor az alsó holtpontjára ér az a kis kampós lemez, látni fogjuk mögötte a műanyag fület amit vinnie kéne magavál. Na ezt a műanyagot kell lefele nyomnunk a célszerszámunkkal. Ezt pontosabban csak a kiszerelt záron tudom megmutatni:
Ennyi lenne maga a feltörés, így, hogy már tudjuk mit s hogyan kell, már nem nagy ördöngösség. Innen már csak az van hátra hogy kiszereljük az egészet, tehát ablak újra fel, ki kell akasztani a drótokat, belül egy fémlemezen lesz még egy anya ami a külső kilincs egyik végét tartja, ezt a lemezt pedig a zár fixálja. Ha már nyitva van az ajtó csavarjuk ki a 3 T40-es és az egy T30-as csavart (utóbbi a külső kilincset rögzíti)
Innen már nyert ügyünk van, és cserélhetjük is a zárat… Még arra érdemes odafigyelni, hogy a drótokat csak egyik végükön akasszuk ki, így nem keveredünk majd bele az összerakásnál hogy melyik hová is megy valójában! Kellemes bütykölgetést és sok sikert mindenkinek!
by: Németh „Búra” Róbert
|